Sunday, January 31, 2010

Usah Berkonflik.





Salam hormat dan rahayu




Setiap manusia jika keselamatannya diancam pasti akan bertindak tegas menentang habis-habisan terhadap musuh untuk mengekalkan keamanan diri, keluarga, dan keharmonian negara. Setiap individu perlu mempunyai jati diri, bersemangat patriotk, dan ada pegangan kerohanian yang kukuh demi mempertahankan negara daripada ancaman musuh.




Negara akan kucar-kacir lalu lebur sekiranya semua rakyat termasuk pemimpin tidak bersatu teguh dalam membangun dan mempertahankan negara. Rakyat yang berbilang kaum dan terdiri dari pelbagai anutan agama, jika tidak saling bantu membantu, dan saling menghormati, dalam hidup bermasyarakat, maka dalam kalangan mereka akan saling berkonflik dan perpaduan yang sedia ada akan mulai pudar.






Setiap agama mengajar penganutnya membuat kebaikan dan saling membantu terhadap sesama manusia dan menghargai perpaduan. Konflik agama dalam kalangan rakyat amat besar risikonya, lihat apa yang telah terjadi di beberapa kawasan seperti di Ambon, Indonesia, Selatan Thai, Filipina, dan India - Pakistan, ramai yang terbunuh, keamanan tidak lagi utuh, prasangka dalam kalangan rakyat semakin menular, dan ekonomi semakin terjejas.




Penuhilah dada dan hati dengan keimanan, dan kerohanian yang tinggi supaya hidup ini sentiasa bermakna dan berfungsi dalam masyarakat yang penuh pancaroba. Kawal dan urus emosi, dan hapus nafsu amarah yang boleh membawa mudarat kepada orang lain.

1 comment:

  1. selagi dalam batin ada tamak dunia selagi itulah hati diburu nafsu yang menjanjikan segalanya palsu.... selagi tidak adil pada diri sendiri bagaimana untuk kita mengadili kezaliman masyarakat.....

    ReplyDelete