Saturday, January 9, 2010

An-Nahl : 125


gereja dibakar


Salam hormat dan rahayu,

Apa jua tindakan tanpa fikir, apatah lagi dikuasai nafsu, sudah tentu suasana menjadi musnah, tunggang langgang dan lebur. Setiap agama dan apa jua kepercayaan mahukan penganutnya berbuat kebaikan dan saling hormat menghormati supaya hidup ini penuh dengan keharmonian.

Tindakan melulu dan terburu-buru ke atas apa jua yang boleh membawa kerosakan harta benda dan keamanan masyarakat membolehkan keadaan yang stabil akan menjadi haru biru, manusia saling prejudis, dan berkonflik sepanjang masa. Konflik dalam kalangan agama adalah konflik yang perlu dielakkan sama sekali kerana risikonya amat besar.


bila pergolakan berlaku ......

Pertumpahan darah akan berlaku, negara akan mengalami kemusnahan, emosi kalangan rakyat tidak dapat dikawal, dan akan saling berdendam yang tiada kesudahan. Justeru urus emosi, kawal nafsu, usah bertindak membabi buta kerana ikut hati mati, ikut rasa binasa, ikut nafsu lesu, dan yang sebaik-baiknya ikut iman, pasti aman. Kawallah emosi dan nafsu dalam diri kamu agar tidak bertindak melampaui batas kemanusiaan dan keagamaan.

Nafsu ertinya angkara, pada dasarnya ia adalah tenaga dalam batin yang mendorong manusia untuk mengejar dan mendapat sesuatu sama ada kesenangan duniawi atau kemenangan ukhrawi dengan melalui berbagai dan pelbagai peringkat. Nafsu yang perlu diurus dan diberi perhatian oleh umum ialah nafsu ammarah.

Nafsu ammarah, ertinya garang, memiliki watak angkara murka, antaranya iri hati, pemarah, pemberang, dan ianya bersumber di hempedu, ibarat hati bersinar merah. Jika nafsu ammarah tidak dapat dikawal, pasti berlaku perkara yang buruk dan musnah.

"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik". ( surah An-Nahl : 125).

No comments:

Post a Comment