Sunday, January 10, 2010

Al Fatihah untuk Gus Dur.



Salam hormat dan rahayu,
Al Fatihah, semoga Allah mencucuri rahmat untuk Bapak Gus Dur (Abdurrahman Wahid).

Daripada Allah kamu hadir, dan kepada Allah jua kamu dikembalikan. Setiap yang bernafas akan melalui kematian. Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan nama. Nama disini, dimaksudkan kebaikan yang dibuat semasa hidup di dunia.

Allahyarham Gus Dur wafat setelah membuat jasa kepada rakyat Indonesia khususnya, dan beliau digelar sebagai Bapa Pluralisme Indonesia. Anak kelahiran Denanyar, Jombang, Jawa Timur adalah mantan pemimpin Nahdlatul Ulama Indonesia (1984 -1999). Beliau dikebumikan di Pondok Pesantren Tebu Ireng, Jombang, Jawa Timur.


Penyokong Gus Dur sedang berdoa kepada Ilahi.

Pak Gus Dur merupakan Tokoh Pemikiran Islam Moden, telah menyatukan masyarakat majmuk daripada pelbagai etnik, daerah, dan agama. Banyak teladan telah dibuat oleh Pak Gus Dur mengenai Islam sebagai sumber perdamaian dan toleransi, di Indonesia, mahupun di peringkat antarabangsa.




Mantan Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad telah berpendapat bahawa Pak Gus Dur merupakan seorang patriotik, nasionalis yang berjuang untuk Indonesia dan kesucian agama Islam.

"Allah menetapkan roh atas perintahNya kepada sesiapa yang dikehendakiNya diantara hamba-hambaNya". (Al Mu'min : 15).

No comments:

Post a Comment