Sunday, January 24, 2010

Kalimah Perjuangan.




ANAK PERLU DIDIDIK SEJAK KECIL LAGI.


Apa jua perjuangan yang baik, apatah lagi mempertahankan kalimah syahadat, perlu dipupuk dihati sanubari anak sejak ianya kecil lagi. Anak harapan bangsa, anak pewaris zuriat yang akan mencorak warna kehidupan masa depan dunia ini. Anak juga merupakan madu dan racun untuk keharmonian sesebuah keluarga. Tidak ada satu pun keluarga yang mahu abaikan kebajikan anaknya.

Anak perlu diberi pendidikan yang sewajarnya, selain didikan duniawi, didikan rohani amat perlu sekali diberi kepada mereka untuk membina keluhuran budi dan hidup berdisiplin. Anak yang tidak berpendidikan dan terbiar, lambat laun akan lenyaplah kegemilangan bangsanya. Kalau nak dilentur buluh, hendaklah dimulai dari rebungnya, kalau nak dididik dan mendisiplinkan anak hendaklah dimulai sejak ianya masih dalam dukungan ibu bapanya.

Justeru bila lahirnya anak sama ada lelaki atau perempuan, bagi keluarga yang beragama Islam, pasti ketua keluarga akan mengazan atau qamat di kuping anak tersebut, anak itu telah diberi kalimah tauhid, dan nilai-nilai kerohanian serta perjuangan menuju kejayaan. Saya cuba kaitkan apa yang diiktirafkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu mengenai hak kanak-kanak.

Konvensyen Mengenai Hak kanak-Kanak, telah diterima pakai oleh Perhimpunan Agong Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu pada 20 November 1989, mengiktirafkan bahawa kanak-kanak, untuk perkembangan yang sepenuhnya dan berharmoni bagi personalitinya, patut membesar dalam persekitaran kekeluargaan, dalam suasana bahagia, kasih sayang dan persefahaman.

3 comments:

  1. Salam Saudaraku Wahyu,

    Suka ke blog anda banyak panduan dan nasihat yang boleh dijadikan panduan.

    ReplyDelete
  2. Salam Hormat,

    Saudari Red,
    Saudara Zedmagel,

    Terima kasih kerana melayari blog ini, semoga kita saling bertukar fikiran dan pengalaman.

    Wahyujatmika.

    ReplyDelete