Saturday, December 5, 2009

Makam Keramat?


Salam hormat dan rahayu,
Jangan sama sekali menduakan Allah swt dalam melakukan ibadah kepadaNya. Betulkan akidah kamu, sucikan fikiran dan hati kamu, Tauhidlah kepadaNya tanpa ragu-ragu. Justeru kamu dapat meningkatkan ilmu kerohanian dan kebatinan, serta mendapat cahaya ketuhanan tanpa henti.

Masih terdapat dalam kalangan penganut agama Islam yang menduakan Tuhan dengan memuja tempat-tempat yang dianggap keramat untuk mendapatkan sesuatu. Malah mereka yakin perkara tersebut boleh menunai hajat mereka. Perlu ingat, apa yang dianggap keramat, antaranya kubur, perigi, rumah, senjata, batu, dan apa saja di alam ini adalah benda yang baharu, benda yang baharu atau benda yang kena jadi tidak boleh memberi bekas, yang boleh memberi bekas hanya Allah swt.

Bahagialah hati, tenanglah jiwa bila kamu dapat dan mengekalkan tauhid kepadaNya. Sesuatu itu tidak dapat memudharat dan membinasakan kamu tanpa izin Allah swt. Justeru pegang teguhlah kepercayaan kamu kepadaNya.

Apakah kubur atau mana-manan makam yang dianggap keramat boleh memberi bekas dan dapat menyampaikan hajat? Ingat, hanya Allah swt yang Maha Pemakbul segala doa, kepada Allah kita sembah, dan kepadaNya kita mohon pertolongan.

"Dan janganlah ia mempersekutukan seorang pun dalan beribadat kepada Tuhannya". ( Surah Al Kahfi : 110).

No comments:

Post a Comment