Friday, October 16, 2009

Bicara Kerohanian.

Salam hormat dan rahayu.

Ilmu kebatinan atau ilmu keruhanian mempunyai perspektifnya tersendiri. Justeru sesiapa yang memilikinya, harus dipertingkat dan diperhalusi supaya tidak kucar kacir perjalanan hidupnya itu. Antara contoh, ilmu untuk beribadah kepada Allah bagi jasmani (jawarih) adalah ilmu syariat atau fiqh, sedangkan ilmu untuk beribadah ruhani atau batin ialah ilmu tasawuf.

Pendapat ulama tasawuf, Syekh Zaenuddin bin Ali Al Malibari dalam kitabnya, Al-Azkiya, sebagai berikut :

"Melakukan syariat tanpa hakikat adalah kosong tidak berisi. Sebaliknya, melakukan hakikat tanpa syariat adalah batal".

Apa jua ilmu yang baik untuk dijadikan amalan, hendaklah ianya menjadi satu amalan rutin yang berterusan dan dapat dimanfaatkan kepada orang lain, seterusnya kepada masyarakat.

"Orang-orang yang beriman hatinya tenteram kerana zikir (mengingat) kepada Allah; ketahuilah, dengan zikir kepada Allah hati menjadi tenteram". (Al Ra'd : 29)

"Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu..." (Al Qashah : 77).

1 comment:

  1. Salam sejahtera dan rahayu.

    Terima kasih atas ulasan dan pandangan saudara.
    Setiap ruang dipenuhi oleh jisim dan jirim, lalu terikat dengan waktu. Justeru ruang dan waktu pula terikat dengan peristiwa.

    Beruntunglah manusia yang dapat menguasai dan mengatur masa dengan bijaksana.

    Bicarawahyu.

    ReplyDelete