Tuesday, June 8, 2010

Ratib Ghaib.




Salam hormat dan rahayu.


Zikir itu ratib, ratib itu sebut, menyebut kata-kata pujian kepada Tuhan berulangkali, ada zikir yang sebutannya ditentukan jumlah ulangannya, selalunya kata-kata ulangan itu berfokus, memuji dan berunsurkan ketuhanan. Bagi mereka yang mahukan tahap ketenangan jiwa yang mantap tidak mengira bangsa dan agama, mereka mencari jalan untuk mendapatkannya, antaranya berzikir, beryoga atau bermeditasi, dan tapa brata.



Setiap ajaran agama mahukan penganutnya melakukan kebaikan, setiap penganut tidak kira apa jua bangsa dan kaum perlu melakukan ibadah dengan memperbanyakkan berzikir atau ratib agar dapat hampir dan bersatu dengan Tuhan. Sudah tentu ada kaedah atau prosedur untuk berzikir atau ratib, terutama mengamal ratib ghaib. Setiap pengamal perlu ada tunjuk ajar daripada guru yang mursyid dan arif.


Sebelum mengamal ratib atau zikir tertentu, seseorang itu perlu suci diri, ikhlas dalam sebarang perbuatan, mendapat restu dan ijazah daripada guru yang mursyid, dan patuh dengan ajaran guru. Apakah seseorang itu memerlukan tumpuan diri atau konsentrasi semasa mengamal ratib ghaib?



Adakah tumpuan diri itu ada persamaan dengan kaedah hipnosis kendiri semasa menjalani ratib? pada penulisan akan datang saya akan cuba memberi penjelasan mengenai perkara ini, insyaAllah.

1 comment:

  1. assalamualaikum....

    saya berharap tuan dapat mengupas tajuk ini hingga ke akar umbi bagaikan mengukuhkan sebatang pokok yang memerlukan akar tunjang....

    ReplyDelete