Wednesday, June 2, 2010

Seni Silat dan Keunikannya.




Salam hormat dan rahayu.


Seni mempertahankan diri terutama seni silat dipertandingkan bukan saja di peringkat sekolah, daerah, negeri, dan kebangsaan, malah juga di arena antarabangsa. Seni mempertahankan diri ini dipertandingkan kepada dua kategori iaitu silat olahraga, dan silat seni. Setiap seni bela diri yang dipertandingkan itu ada keunikannya tersendiri.



Perasmian Kejohanan Silat Seni Peringkat ASEAN

Ada beratus jenis silat seni yang boleh dipelajari oleh semua peringkat di negara ini. Aku ingin fokuskan kepada keindahan dan kehebatan silat seni. Setiap seni ada keindahannya atau dengan kata lain ada nilai-nilai estetik, antaranya rahsia pergerakan setiap langkah atau jurus, rahsia detik, saat dan ketika, sewaktu mematikan langkah, dan gerak hati kebatinan dalam diri seseorang itu.


Kejohanan Silat Olahraga.

Apakah dalam setiap gerak ada maksudnya tertentu? jika tersalah langkah sudah pasti silaplah gerak alunannya, memang benar, gerak zahir dan batin perlu ada keselarasannya, kerana satu itu kepada yang banyak, dan yang banyak itu kepada satu. Apa bezanya seni silat dan pencak silat, apakah pula yang dimaksudkan langkah bersilat dan berpencak, adakah ia ada persamaan, atau berkemungkinan mempunyai pati rahasianya masing-masing?


Pernah aku menyaksikan beberapa persembahan seni silat dan seni silat kebatinan, persembahan kumpulan tersebut sangat menarik dan terlalu unik, kata orang lama, seni itu abstrak, terlalu subjektif dan kemuncaknya ada nilai-nilai keindahan yang tinggi dan menuju kepada ketuhanan jua.

No comments:

Post a Comment