Wednesday, November 18, 2009

Yoga Patanjali ( 1 )

Salam hormat dan rahayu.



meditasi/yoga/penekung



Apakah dengan melalui amalan Yoga, seseorang itu dapat menghilangkan kekeliruan, ilusi, dan kecelaruan minda. Bagi kebanyakan pengamal-pengamal Yoga, mereka yakin dengan kaedah ini terutama melalui jalan samadhi.

Dalam kitab Yoga Sutra ada diterangkan lima peringkat kesedaran ( conscience ) iaitu pertama, tidak stabil (instable), kedua, confuse, obscure (mudha) keliru bercampur aduk atau keruh, ketiga, keadaan stabil dan keadaan tidak stabil, keempat, terarah kepada satu titik (ekagrata), dan kelima, terkendali sepenuhnya (nirrudha).

Untuk pengetahuan, peringkat pertama dan kedua adalah peringkat asas atau umum bagi manusia. Manakala peringkat ketiga dapat diperoleh dengan melakukan tumpuan atau konsentrasi yang mendalam seperti hafalan, tetapi ini tidak membantu untuk menghasilkan : penyelamatan (delivrance) atau Mukti, kerana ia tidak diperoleh melalui Yoga.

Mukti (penyelamatan dari penderitaan) hanya dapat diperoleh melalui peringkat kesedaran keempat dan kelima, iaitu melalui jalan ascese (zuhud) dan meditasi. Sesiapa saja boleh mempelajari dan mempraktek Yoga seperti Yoga Patanjali, tetapi hendaklah dengan tunjuk ajar guru yang berpengalaman. Saya akan cuba menjelaskan secara paling asas teknik (cara) mempraktekkan Yoga pada penulisan akan datang.

No comments:

Post a Comment