Wednesday, November 11, 2009

Radiasi Tenaga Dalam ( 1 )



Salam hormat dan rahayu.


Saya cuba menerangkan dan mendefinisikan apa itu Tenaga Dalam, dalam konteks Ilmu Kebatinan. Memiliki Tenaga Dalam persis berbeda kaedahnya mempraktikan amalan keruhanian, dan kebatinan. Tenaga Dalam sememangnya sedia ada di dalam tubuh setiap orang, tidak kira apa jua pegangan agama, bangsa atau kaum, dan kepercayaan.

Tenaga Dalam adalah tenaga yang dihasilkan oleh keaktifan hormon yang sensitif terhadap dimensi etherik. Hormon-hormon tersebut letaknya tertentu, iaitu pada kelenjar-kelenjar yang disebut chakra. (Menurut istilah Yoga).


Tenaga Dalam terhasil antaranya melalui pengolahan nafas dalam, ini tergantung kepada aliran individu. Pengolahan aliran pernafasan itu sudah tentu saling berbeda-beda mengikut keampuhan masing-masing. Apakah anda ingin memiliki Tenaga Dalam dan cuba menguasainya? Yang pasti ia ada dalam diri anda, cuma perlu mencari titik fokus tenaga tersebut.

Tenaga Dalam ini perlu diaktif secara berterusan, supaya dapat dimanfaatkan dalam kehidupan seharian. Tenaga Dalam dapat dipertingkat dan dihalusi sekiranya; tenaga itu sering mengaktifkan kesadaran tinggi, dan seterusnya melakukan latihan pernafasan secara perlahan atau ansur maju.

No comments:

Post a Comment