Tuesday, September 13, 2011

Mencari Perjuangan Hidup.



Salam Hormat dan rahayu





Ke arah mana perjuanganku?

Hidup ini perlu ada matlamat dan objektifnya tertentu, setiap insan, apa jua bangsa dan agama sangat memerlukan keamanan dan ketenangan. Perlu saling hidup harmoni, menghormati sesama sendiri dan tidak saling prejudis. Manusia secara fitrahnya mahukan kebahagiaan bekeluarga, kebahagiaan berkomuniti, dan mengekalkan kemakmuran hidup.



Apa jua halangan, setiap insan ada hak untuk hidup makmur tanpa merosakkan orang lain. Orang akan marah sekiranya hak mereka tercabul, hak mereka dipertikaikan, hak mereka tidak diberi secara adilnya, dan kepada siapa mereka akan mengadu untuk mententeramkan situasi yang tunggang langgang ini. Apakah kebanyakan manusia saling menghormati dan bertolak ansur untuk mencapai hidup yang harmoni?


Kepercayaan, keimanan, dan amalan agama amat penting bagi setiap jiwa untuk mengekalkan kebahagiaan jiwa. Memang, setiap agama menuntut penganutnya membuat kebaikan sesama sendiri, tidak mungkin sama sekali menghancurkan orang lain, kecuali hak dan kebebasan mereka tercabar. Tuhan tidak membinasakan manusia kecuali manusia itu sendiri mahukan begitu. Tidak berubah sesuatu kaum itu, melainkan kaum itu sendiri mengubah nasibnya.

Hidup secara spiritual atau keruhaniah perlu diberi keutamaan supaya jiwa seseorang itu tidak kosong dan tidak mudah diperdaya oleh manusia lain. Kita mudah diperdaya oleh sifat keiblisan atau kesyaitanan jika tidak mempunyai tauhid yang kukuh.


"Dan sesiapa yang mencari selain Islam sebagai Dinn (peraturan hidup) maka sesekali tidak diterima dan ia di akhirat kelak dari golongan mereka yang rugi." (Al Imran: 85).

No comments:

Post a Comment