Friday, February 26, 2010

Futuhul Ghaib - 10 Sifat Ahli Kerohanian (2)








Salam hormat dan rahayu,


Penulisan lalu, saya jelaskan sifat pertama yang perlu ada pada seseorang ahli kerohanian, kali ini dijelaskan pula sifat kedua dan ketiga untuk renungan pembaca blog ini. Sifat kedua bagi seseorang ahli kerohanian ialah jangan berbohong sama ada benar-benar, berjenaka atau berseloroh sahaja.







Apabila seseorang itu telah dapat membuang tabiat berbohong yang tidak diingini itu dan telah menjadi sebati dengan dirinya, maka Allah akan membuka hatinya dan membersihkan ilmunya sehingga seolah-olah ia tidak tahu bohong, dan apabila didengarnya orang lain berbohong, maka ia berasa benci dan malu dalam hatinya. Jika ia berdoa kepada Allah untuk membuang kelakuan berbohong itu, maka Allah akan memperkenannya.







Sifat ketiga pula, seseorang ahli kerohanian jangan mungkir janji apabila ia telah berjanji atau jangan berjanji langsung. Dengan tidak mungkir janji atau tidak langsung berjanji itu, ia akan dapat sumber kekuatan dalam dirinya. Mungkir janji adalah termasuk dalam golongan sifat berbohong. Jika ini dapat dihindari, seseorang ahli kerohanian memperoleh kemuliaan dan akhlak darjat yang tinggi daripada Allah.







Sifat keempat, setiap ahli kerohanian itu jangan sesekali menyumpah atau melaknat makhluk apatah lagi menyakiti mereka, walaupun sedikit. Sifat ini adalah di antara sifat-sifat yang baik dan jika diamal secara berterusan seseorang itu akan berakhir dengan hidup yang baik dibawah lindungan Ilahi dan Allah akan menyediakan pangkat kerohanian yang tinggi dan ia akan dipelihara dari jatuh ke lembah kebinasaan serta dipelihara dari perbuatan kejahatan manusia.

1 comment:

  1. sifat ke empat tu rumit sedikit walaupun dah ditegaskan oleh allah bahawasanya allah tidak akan membebani hambanya dengan ujian yang tidak ia tertanggung melainkan si pelaku mempunyai sabar...
    kadang-kadang pekara sihir ni susah sikit nak bersabar sebab tak nampak kalau objek yang nampak aku bagi seni gedang ajer. sabar....sabar...sabar...la haula walla quwatailla billahilazim

    ReplyDelete