Wednesday, February 24, 2010

Futuhul Ghaib - 10 Sifat Ahli Kerohanian (1).








Salam hormat dan rahayu,




Saya ingin berkongsi maklumat dengan pembaca blog ini mengenai Kitab Fatuhul Ghaib. Ada lapan puluh tiga syarahan Sheikh Abdul Qadir Jailani (Wali Allah) yang boleh dimanfaatkan dalam kehidupan harian kita. Antara syarahan yang akan saya tulis ini ialah syarahan Sheikh Abdul Qadir Jailani yang ketujuh puluh lapan, yang amat berguna untuk renungan kita semua.




Hendaklah ada sepuluh sifat bagi sesiapa saja yang berada dalam perjuangan kerohanian dan dalam meniliti diri sendiri untuk mencapai matlamat kerohanian yang tinggi dan kekal. Sifat pertama ialah seseorang ahli kerohanian hendaklah jangan bersumpah dengan nama Allah, sama ada dalam perkara benar atau yang salah, dengan sengaja atau tersilap.




Apabila ia telah biasa dengan perkara demikian, tidaklah lagi ia bersumpah dengan nama Allah secara sengaja atau sebaliknya. Maka Allah akan membuka pintu nur (cahaya) untuknya. Justeru ini akan bermakna kepada seseorang ahli kerohanian, pangkatnya disisi Allah akan ditingkatkan, kekuatan dan kesabarannya akan bertambah, saudara maranya akan memujinya, dan jirannya akan memuliakannya. Barangsiapa yang kenal kepadanya akan menghormatinya, sesiapa yang melihatnya pasti akan gentar memandangnya. Penulisan akan datang, saya akan teruskan kepada penjelasan sifat kedua yang perlu ada bagi setiap ahli kerohanian.

1 comment:

  1. assalamualaikum.......,
    entry yang suspend......more.... kerana masa itu terlalu pantas

    ReplyDelete